W minionym tygodniu w naszym przedszkolu i szkole odbywały się zajęcia w ramach Tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Był to czas rozmów o przyjaźni, empatii, bezpieczeństwie i wzajemnym szacunku.
W przedszkolu dzieci uczestniczyły w zajęciach pt. „Razem lepiej – o przyjaźni i pomocy”. Wysłuchały bajki „Myszka, jeż i zagubiona piłka”, wzięły udział w tematycznych zabawach ruchowych oraz wspólnie stworzyły piękną pracę plastyczną – „Drzewo przyjaźni”, symbolizującą zgodę i współdziałanie.
W klasach I–III szkoły podstawowej uczniowie pracowali nad stworzeniem „Kodeksu Przyjaznej Grupy”. Celem zajęć było wspólne ustalenie zasad sprzyjających budowaniu miłej, bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie i szkole.
Podczas burzy mózgów dzieci dzieliły się swoimi pomysłami na właściwe zachowania wobec kolegów i koleżanek. Wspólnie wybrano najważniejsze wartości: wzajemny szacunek, pomoc, życzliwość, używanie miłych słów, spokojne rozwiązywanie konfliktów oraz dbanie o wspólne dobro.
Uczniowie wykonali ilustracje do wybranych zasad, a wszystkie prace połączono w barwny plakat „Kodeks Przyjaznej Grupy”.
Starsze klasy tworzyły plakaty – Kodeks Dobrych Relacji, obejrzały film profilaktyczny dotyczący bezpieczeństwa w sieci oraz roli świadka przemocy oraz wzięły udział w zajęciach poświęconych tematowi „Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego”.
Podczas zajęć uczniowie:
• analizowali przygotowane scenki i wypisywali sygnały ostrzegawcze, których nie należy ignorować,
• nazywali uczucia bohaterów scenek, aby lepiej rozumieć emocje swoje i innych,
• zastanawiali się nad pytaniami wspierającymi, które można zadać osobom potrzebującym rozmowy,
• poznali i ćwiczyli techniki samoregulacji, w tym metodę STOP oraz technikę ugruntowania 5–4–3–2–1.
Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, wspierania siebie i innych oraz kształtowanie świadomości w zakresie dbania o zdrowie psychiczne.
To był wyjątkowy tydzień pełen refleksji, współpracy i pozytywnych emocji. Dzieci i młodzież miały okazję zastanowić się nad tym, jak budować relacje oparte na zaufaniu, empatii i wzajemnym wsparciu.

