Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

W minionym tygodniu w naszym przedszkolu i szkole odbywały się zajęcia w ramach Tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Był to czas rozmów o przyjaźni, empatii, bezpieczeństwie i wzajemnym szacunku.

 W przedszkolu dzieci uczestniczyły w zajęciach pt. „Razem lepiej – o przyjaźni i pomocy”. Wysłuchały bajki „Myszka, jeż i zagubiona piłka”, wzięły udział w tematycznych zabawach ruchowych oraz wspólnie stworzyły piękną pracę plastyczną – „Drzewo przyjaźni”, symbolizującą zgodę i współdziałanie.

W klasach I–III szkoły podstawowej uczniowie pracowali nad stworzeniem „Kodeksu Przyjaznej Grupy”. Celem zajęć było wspólne ustalenie zasad sprzyjających budowaniu miłej, bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie i szkole.

Podczas burzy mózgów dzieci dzieliły się swoimi pomysłami na właściwe zachowania wobec kolegów i koleżanek. Wspólnie wybrano najważniejsze wartości: wzajemny szacunek, pomoc, życzliwość, używanie miłych słów, spokojne rozwiązywanie konfliktów oraz dbanie o wspólne dobro.

Uczniowie wykonali ilustracje do wybranych zasad, a wszystkie prace połączono w barwny plakat „Kodeks Przyjaznej Grupy”.

💡 Starsze klasy tworzyły plakaty – Kodeks Dobrych Relacji, obejrzały film profilaktyczny dotyczący bezpieczeństwa w sieci oraz roli świadka przemocy oraz wzięły udział w zajęciach poświęconych tematowi „Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego”.

Podczas zajęć uczniowie:

• analizowali przygotowane scenki i wypisywali sygnały ostrzegawcze, których nie należy ignorować,

• nazywali uczucia bohaterów scenek, aby lepiej rozumieć emocje swoje i innych,

• zastanawiali się nad pytaniami wspierającymi, które można zadać osobom potrzebującym rozmowy,

• poznali i ćwiczyli techniki samoregulacji, w tym metodę STOP oraz technikę ugruntowania 5–4–3–2–1.

Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, wspierania siebie i innych oraz kształtowanie świadomości w zakresie dbania o zdrowie psychiczne.

To był wyjątkowy tydzień pełen refleksji, współpracy i pozytywnych emocji. Dzieci i młodzież miały okazję zastanowić się nad tym, jak budować relacje oparte na zaufaniu, empatii i wzajemnym wsparciu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Życie szkoły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.