Uczniowie naszej szkoły w tym roku dołączyli do programu „Być jak Ignacy”. Nauka pełna Energii. Klasa szósta założyła koło naukowe „Młodzi naukowcy”. Pod kierunkiem pani Luizy Borek przez cały rok szkolny uczniowie będą poznawać różne rodzaje energii. Za nimi dwa pierwsze etapy – maszyny parowe i energia gazowa.
https://nizanskie.info/pl/19_wiadomosci-z-regionu/590_harasiuki/7316_mlodzi-naukowcy-z-huciska-odkrywaja-sekrety-energii-w-programie-byc-jak-ignacy-.html
https://harasiuki.pl/wiadomosci/85358/byc-jak-ignacy—–projekt-realizowany-przez-psp-w-hucisku
Maszyny parowe
W ramach zaznajamiania się z tematyką maszyn parowych uczniowie przeprowadzili kilka eksperymentów: sprawdzili co potrafi ciepłe powietrze, stworzyli parowy silnik odrzutowy oraz dowiedzieli się jak schłodzić silnik.
Energia gazowa
Drugim tematem w programie „Być jak Ignacy”. Nauka pełna Energii z którym zmierzyli się nasi uczniowie była energia gazowa. W czasie eksperymentów i zajęć poznali właściwości dwutlenku węgla, stworzyli przekrój geologiczny złóż gazu ziemnego i dowiedzieli się czym ten gaz się charakteryzuje.
Energia elektryczna
Tym razem nasi Młodzi Naukowcy zmierzyli się z tematem energii elektrycznej. Zrobili generator prądu oraz stworzyli obwód elektryczny i sprawdzali, który przedmiot może być przewodnikiem, a który izolatorem.
Żeby jeszcze więcej dowiedzieć się o energii elektrycznej Młodzi Naukowcy wzięli udział w warsztatach w Podkarpackim Centrum Nauki „Łukasiewicz” w Rzeszowie.
Ropa naftowa
Drugim tematem w tym miesiącu w programie Być jak Ignacy była ropa naftowa. Uczniowie poznali biografię Ignacego Łukasiewicza i opracowali na jej podstawie komiks. W czasie eksperymentów dowiedzieli się dlaczego należy zabezpieczać odwierty w kopalniach oraz poznali właściwości ropy naftowej i jej wpływ na środowisko.
Odnawialne źródła energii
Młodzi naukowcy poznali odnawialne źródła energii i stworzyli lapbooki na ich temat.
Energia wiatrowa
Kolejnym tematem była energia wiatrowa. Młodzi Naukowcy z dużym zaangażowaniem przeprowadzali doświadczenia i udało im się wytworzyć prąd za pomocą wiatraczka. Energia słoneczna
Tym razem uczniowie w ramach projektu Być jak Ignacy zmierzyli się z tematem energii słonecznej. Sprawdzili czy kolor ma wpływ na czas nagrzewania, zbudowali słoneczną mikrofalówkę, poznali zasady działania paneli słonecznych oraz stworzyli reklamy zachęcające do zakładania w domach fotowoltaiki.
Energia wodna
Podczas poznawania energii wodnej uczniowie zastanawiali się co jest potrzebne do zbudowania elektrowni wodnej, poznali także różne jej typy i warunki, które muszą być spełnione, aby któraś z nich powstała. Zbudowali także mini turbinę wodną i zastanawiali się nad jej wpływem na działanie elektrowni.
Energia geotermalna
Tym razem Młodzi Naukowcy poznawali tajniki energii geotermalnej. Obejrzeli film o gejzerach, przeprowadzili wywiad z ekspertem, oraz zbudowali model wiatraczka, w którym podgrzewacze symbolizowały źródła geotermalne, a wiatrak turbinę prądotwórczą. Zdobytą wiedzą podzieli się później na warsztatach zorganizowanych dla klas VII i VIII.
Energia z biomasy
Kolejnym lutowym tematem była energia z biomasy. Uczniowie przygotowali z produktów spożywczych kompozycję portretową inspirowaną twórczością Giuseppe Arcimboldo. Przygotowali też doświadczenie – „Akcja fermentacja” w którym sprawdzili zdolności różnych produktów spożywczych do wytworzenia biogazów, z których może powstać energia.
Energia atomowa
W marcu Młodzi Naukowcy zmierzyli się z tematem energii atomowej. Poznali budowę atomu i wykonali z cukierków model atomu tlenu. Następnie zaznajomili się z procesem rozpadu uranu poprzez film edukacyjny i doświadczenie z plasteliną. Na koniec dowiedzieli się jak w uproszczeniu przebiega działanie elektrowni jądrowej i stworzyli jej schemat.
Energia przyszłości
Ostatnim tematem, którym mieli się zająć Młodzi Naukowcy w ramach projektu Być jak Ignacy była energia przyszłości. Uczniowie próbowali narysować pojazdy przyszłości i odgadnąć czym będą zasilane. Zastanawiali się też nad wadami i zaletami paliwa wodorowego. Zaprojektowali samochód napędzany powietrzem. Próbowali też opracować najlepsze źródła zasilania dla Energolandii.
Spotkanie z elektrykami
Młodzi Naukowcy spotkali się z elektrykami, którzy opowiedzieli im o swojej pracy. Zaprezentowali wyposażenie samochodu pogotowia energetycznego, pokazali odzież ochronną, którą muszą wkładać, wyjaśnili co należy robić jeśli w domu nastąpi awaria prądu oraz opowiedzieli jak działa stacja transformatorowa i jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać w jej pobliżu.