Dziś do naszej szkoły ze spektaklami profilaktycznymi zawitał Teatr Magiczna Scena.
Młodsi uczniowie obejrzeli przedstawienie pt. „Księga życzeń”, a starsi „Szkolne tarapaty”.
*poniższe opisy spektakli pochodzą ze strony magicznascena.pl
„Księga życzeń” to wypełniona akcją i muzyką bajka, mówiąca o przyjaźni, dobrym zachowaniu, a w szczególności o szacunku do starszych i drugiego człowieka. Główną bohaterką naszej opowieści, jest młoda i przebojowa dziewczynka o imieniu Zosia. Podczas wakacji, dziewczynka spędza wolne chwile u swojego kochanego dziadka. Podczas jednej z ich codziennych gier i zabaw, dziadek postanawia dać prezent swojej wnuczce. Jest to tytułowa „Księga życzeń”, która w przeciwieństwie do wszystkich znanych książek jest wyjątkowa. Ma w sobie tylko króciutką instrukcję oraz ogromny, magiczny ołówek, który jak się okazuje, żyje własnym życiem. Zosia oraz jej nowo poznany przyjaciel ruszają do świata pełnego kolorów i magii. Do świata, w którym mogą się spełnić wszystkie marzenia, jakie Zosia jest w stanie sobie wyobrazić. Na naszą bohaterkę czeka cała masa niesamowitych przygód, podczas których dziewczynka będzie musiała podejmować trudne decyzję, wykazać się rozsądkiem i wiedzą zdobytą w domu i szkole. Niestety w najmniej oczekiwanym momencie, przez niedopatrzenie Zosi z księgi wydostaje się Wilk. Dość szybko staje się jasne, że główną intencją Wilka jest zdobycie magicznej księgi życzeń dla swoich własnych, złowrogich celów.
Czy Zosia uratuje siebie i księgę? Czy będzie w stanie odróżnić dobro od zła? Czy Wilk okaże się sprytniejszy? Czy to właśnie dziadek ruszy wnuczce z pomocą? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w naszej najnowszej bajce.
Wartości wychowawczo-profilaktyczne spektaklu:
1. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego
zachowania się w różnych sytuacjach
2. Podstawowe zasady dbałości o zdrowie własne i innych
3. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji, empatia, sprawiedliwa ocena
siebie i innych, szacunek dla norm, ludzi i zasad, pomoc słabszym
4. Profilaktyka zdrowia psychicznego
5. Świadomość zagrożeń płynących z sięgania po alkohol czy inne substancje zakazane
6. Zdrowe odżywianie oraz komunikacja w zespole klasowym
„Szkolne tarapaty”
Spektakl przedstawia historię dwójki najlepszych przyjaciół. Dominik to młody, ale nieco roztrzepany chłopak, natomiast Ruda to młoda i niezwykle przebojowa dziewczyna. Mimo, że świetnie się dogadują, to są swoimi kompletnymi przeciwieństwami. Dominik pochodzi z wielce zżytej rodziny, która bardzo często się z sobą kontaktuje. Ruda natomiast pochodzi z zupełnie innej rodziny, której więzi są znacznie luźniejsze, a każdy skupia się tylko na sobie. Ruda idąc z duchem czasu i modą kreowaną w social mediach, ceni sobie najbardziej modne ubrania i najnowsze urządzenia elektroniczne. Dzięki pozycji swoich rodziców, stać ją na wszystkie zachcianki. Dominik nie zwraca zbytnio uwagi na rzeczy materialne i szczerze są mu całkowicie obojętne. Wszystko zmienia się podczas wycieczki szkolnej. Ruda wykorzystując szczere intencje swojego przyjaciela i jego sympatię, przekonuje Dominika, że musi zadbać o swoją pozycję wśród rówieśników, a jednym ze sposobów na to jest zdobycie nowego i drogiego telefonu. Ruda obiecuje Dominikowi, że dostanie iphone’a pod warunkiem, że pomoże jej zniszczyć koleżankę z klasy. Chodzi o Maję, która zdaniem Rudej nie pasuje do ich klasy. W chorym planie zniszczenia koleżanki pojawią się używki, a w szczególności alkohol, który Ruda niepostrzeżenie zabrała na wycieczkę.
Czy plan Rudej się powiedzie? Jak daleko posunie się Dominik, żeby zdobyć najnowszy telefon? Jaka będzie reakcja Mai na wszystkie wydarzenia? Jak używki wpłyną na dalsze losy naszych bohaterów? Jakie konsekwencje spotkają Dominiaka i Rudą? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w naszym najnowszym spektaklu..
Wartości wychowawczo-profilaktyczne spektaklu:
1. Niebezpieczeństwo używania narkotyków, alkoholu oraz dopalaczy
2. Zdrowie psychiczne wśród dzieci/młodzieży
3. Wpływ grupy rówieśniczej na zachowania innych nastolatków
4. Uleganie modzie, obowiązującym trendom, co ma niekorzystny wpływ na psychikę młodego człowieka
5. Nieumiejętność podejmowania racjonalnych decyzji w wieku dorastania
6. Niedojrzałość emocjonalna, nierozwinięta w pełni wyobraźnia, a co za tym idzie brak umiejętności przewidywania konsekwencji podejmowanych decyzji.