Koktajle i musy
Klasa szósta w ramach realizacji projektu „Być jak Ignacy” przygotowywała musy z owoców i warzyw do doświadczenia na temat biomasy. Na zakończenie zajęć z pozostałych owoców i z produktów przez siebie przyniesionych uczniowie przygotowali pyszne i zdrowe koktajle. Do wykonania obu działań wykorzystali blender zakupiony z „Laboratoriów przyszłości”.
Sleeveface
Klasy VI i VII na lekcji plastyki, w ramach poznawania rożnych technik fotograficznych oraz realizacji zadań do akcji „Przerwa na czytanie” wykonywały zdjęcia typu Sleeveface. Są to kreatywne fotografie, na których osoba jest wkomponowana w okładkę książki. Była to dla wszystkich doskonałą zabawa i jednocześnie nauka, a jej efekty przedstawiamy poniżej:
„Zatrzymane w kadrze” – zdjęcia lasu
Uczniowie klas VI i VII wybrali się na spacer do lasu. Mieli za zadanie poznać faunę i florę pobliskiego bagna. Przy okazji poćwiczyli wykonywanie zdjęć w plenerze, obsługę aparatu fotograficznego oraz kamery (nagrywali krótkie filmiki w czasie wycieczki).
Lekcja techniki w klasach piątej i szóstej
Przedmioty codziennego użytku – wykorzystanie lutownicy
Animacja poklatkowa
Uczniowie klasy piątej na zajęciach dodatkowych przygotowywali animację poklatkową, wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości. Oto efekt pracy jednej z grup:
Druk 3D
Uczniowie klasy ósmej na lekcji informatyki poznawali obsługę drukarki 3D. Mieli za zadanie zaprojektować wisiorek lub breloczek do kluczy, a następnie go wydrukować. Przekonali się, że takie zadanie wymaga precyzji i wprawy, ponieważ bardzo trudno jest odpowiednio połączyć wszystkie elementy przedmiotu, który chcą otrzymać.
W naszej szkole realizujemy inicjatywę edukacyjną Ministerstwa Edukacji i Nauki – Laboratoria Przyszłości. W ramach dofinansowania zakupiony został nowoczesny sprzęt, który umożliwi budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Drukarka 3D, aparat fotograficzny z akcesoriami i funkcją kamery, roboty, klocki konstrukcyjne, sprzęty kuchenne i maszyna do szycia to tylko niektóre z elementów, dzięki którym lekcje i zajęcia dodatkowe organizowane w szkole będą ciekawsze, bardziej angażujące uczniów i sprzyjające odkrywaniu talentów i rozwijaniu zainteresowań. Nauka poprzez eksperymentowanie i zdobywanie praktycznych umiejętności z pewnością będzie bardziej efektywna i pozytywnie wpłynie na rozwój dzieci.
Klocki konstrukcyjne na lekcjach techniki
Na lekcjach techniki zostały zorganizowane zajęcie z klockami konstrukcyjnymi. Uczniowie wspólnie wykonywali różne budowle, ćwiczyli pracę w grupach, czytanie instrukcji oraz rozwijali sprawność manualną.
Mistrzyni Szymborska
W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu „Mistrzyni Szymborska” uczniowie klas piątej i szóstej na dodatkowych zajęciach przygotowali audiobook wierszy naszej noblistki. Do nagrań został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości. Uczniowie poznali twórczość poetki oraz nauczyli się obsługi profesjonalnych mikrofonów i rejestrowania dźwięków. Zakupiony sprzęt posłużył także do zarejestrowania innych działań w ramach realizacji projektu – nagrania recytacji wierszy oraz piosenki „Nic dwa razy się nie zdarza” wykonywanej przez przedszkolaki i uczniów szkoły.
Warsztaty fotograficzne
Dzięki akcesoriom zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości w klasie piątej zostały zorganizowane warsztaty fotograficzne. Uczniowie sami złożyli i ustawili oświetlenie, a następnie pozowali i robili sobie nawzajem zdjęcia. Uczestniczy nie tylko poznali działanie i funkcje aparatu, ale też doskonale się przy tym bawili. Wszyscy z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia, podczas których będą się uczyć obróbki zdjęć i tworzenia kolaży.
Robotyka
Od drugiego semestru w szkole zostały zorganizowane dodatkowe zajęcia informatyczne, podczas których uczniowie klas piątej i szóstej rozwijają swoje zainteresowania. Dzięki sprzętom zakupionym w ramach Laboratoriów Przyszłości mogą oni poznać między innymi podstawy robotyki i programowania. Samodzielne składanie robotów z klocków wpływa także na usprawnianie motoryki małej i wyobraźni przestrzennej. Wszechstronny rozwój i budowanie kompetencji przyszłości są dziś niezwykle ważne. Dzięki nowoczesnym pomocom uczniowie zarówno podczas lekcji informatyki, jak i zajęć dodatkowych, mogą rozwijać swoje pasje i nabywać nowe umiejętności.
Gofry i tosty na zajęciach świetlicowych
W ramach dodatkowego wyposażenia zakupiliśmy do szkoły sprzęty małego AGD, między innymi gofrownicę, toster i mikser. Są one często wykorzystywane na lekcjach techniki we wszystkich klasach, na zajęciach świetlicowych oraz w oddziale przedszkolnym. Dzieci samodzielnie przygotowują pyszne przekąski, uczą się bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych, a przy okazji poznają zasady zdrowego odżywiania.